Kota Belud Kraftangan


Bangunan Kraftangan Malaysia Cawangan Sabah
link page:p://sabahhc.blogspot.com/p/kraftang.html?m=1

Bangunan Kraftangan Malaysia Cawangan Sabah
Tinggal Sejarah...rupanya adalah pula pusat kraftangan diKota Belud ini..mari kita baca sumber ini..
p://sabahhc.blogspot.com/p/kraftang.html?m=1
Bangunan ala minang yang menempatkan Pusat Latihan Kraftangan Kota Belud adalah tempat bermulanya sejarah Kraftangan Malaysia Cawangan Sabah telah musnah dalam kebakaran yang berlaku pada tahun 1986.

Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia Cawangan Sabah bermula di daerah Kota Belud, dimana pada 1977 kewujudan Pusat Latihan Kraftangan di daerah itu diletakkan dibawah SEDCO (Sabah Economic Development Corporation). Pusat Latihan tersebut memfokuskan bidang Tenunan Tradisi Sabah, Anyaman Pandan dan Pembuatan Tikar Lampit Rotan sebagai bidang utama dan pelatih-pelatih yang menyertai latihan di tempat itu datangnya dari berbagai daerah di Sabah.


Daerah Kota Belud ini juga menghasilkan beberapa jenis seni kraftangan yang terkenal antaranya ialah:

Tudung duang:



Tudung Duang
                                     
Tudung duang merupakan hasil kraftangan masyarakat bajau Kota Belud Sabah yang kebiasaannya dihasilkan daripada daun serdang, daun kelapa, pandan, dan buluh. Terdapat juga tudung duang daripada daun serdang yang disalut dengan kain baldu. Buluh yang telah di potong dan di bentuk persegi akan dibentuk bulat dan dijadikan kerangka tudung duang Tersebut. Tudung Duang akan dicorakkan dengan pilihan warna yang dikehendaki. Namun ada juga daun pandan atau mengkuang yang sudah diproses dimasukkan ke dalam perwarna terlebih dahulu sebelum ia dibentuk dan dianyam.
Kraftangan ini kebiasaanya dijadikan sebagai perhiasaan dinding dan juga dijadikan sebagai tudung makanan untuk mengelakkan daripada kekotoran hinggap ke makanan.

Parang Bajau:
link page : 
http://parangbajau.blogspot.com/?m=1
https://sumberilham77.blogspot.com/2017/07/ukiran-halus-parang-bajau-sama-kota.html?m=1



Satu lagi seni kraftangan yang amat terkenal di daerah Kota Belud ini ialah Parang Bajau. http://parangbajau.blogspot.com/?m=1 ini ada seorang blogger yang menghasilkan beberapa jenis dan harga jualan seni parang Bajau ini. Sumber lain yang lebih mendalam mengenai Seni parang Bajau ini boleh melihat di Blogger ini https://sumberilham77.blogspot.com/2017/07/ukiran-halus-parang-bajau-sama-kota.html?m=1

No comments:

Life Much More Happy If We Do it with Right