Melayu Brunei

Kaum Melayu Brunei (اورڠ ملايو بروني dalam Tulisan Jawi) adalah sekumpulan etnik asli yang menetap dan paling terbesar sekali di negara Brunei. Di negeri Sabah pula kaum ini kebanyakannya menetap di kawasan pantai barat selatan. Di negeri Sarawak pula kaum ini kebanyakannya menetap  disebelah utara negeri Sarawak.

Berdasarkan kiraan bancian dahulu , panggilan nama kaum "Melayu Brunei"diiktiraf secara rasmi selepas "Bancian Kategori Etnik Brunei 1921", ia amatlah berbeza daripada bancian yang di kira pada tahun 1906 dan 1911 yang hanya menyatakan "Barunays" (Brunei atau Orang Brunei). Perubahan ini berkemungkinan dilakukan di sebabkan kesedaran masyarakat Brunei berkenaan identiti Melayu mereka.

Kebanyakannya penduduk kaum Melayu yang berada di Malaysia Timur seperti kawasan pantai barat selatan negeri Sabah dan sebelah utara negeri Sarawak adalah etnik berketurunan Melayu Brunei. Kebanyakannya penduduk Melayu disebelah kawasan atau daerah selatan negeri Sabah seperti daerah Sipitang, daerah Kuala Penyu, daerah Beaufort dan daerah Papar serta Wilayah Persekutuan Labuan termasuklah penduduk Melayu Brunei yang telah menetap di sebelah utara negeri Sarawak seperti daerah Limbang, daerah kecil Lawas dan bandar raya Miri adalah berketurunan Brunei.

Hubungan toleransi, budaya,adat resam dan keturunan Kaum Melayu Brunei dan Kedayan sentiasa erat. Kedua-dua etnik ini adalah seperti adik beradik.Salah satu penyebab utama hubungan itu lebih erat ialah dengan adanya perkahwinan campur di antara kaum Melayu Brunei dan Kedayan

No comments:

Life Much More Happy If We Do it with Right