Bajau

Kaum Bajau yang ada di Negeri Sabah terbahagi kepada dua kumpulan. Kebanyakannya mereka menetap di Pantai Barat dan Timur Sabah. Kaum ini juga diiktiraf sebagai penduduk asli di Negeri Sabah. Kaum ini adalah sebahagian daripada bumiputera yang terbesar di negeri Ѕabah. Di sebelah Pantai Barat Sabah pula, mereka ini dikenali sebagai Bajau Samah. Dahulu kebanyakannya mereka ini berkerja sebagai petani dan nelayan di persisiran pantai barat tetapi sekarang, zaman sudah moden cuma sebahagian sahaja yang melakukan perkerjaan ini dan Bajau di Pantai Timur Ѕabah, dahulu perkerjaan kebanyakannya nelayan serta penyelam yang mahir.

Bajau Samah Pantai Barat terkenal dengan aktiviti dan sebahagian mereka ini melakukan itu sebagai perkerjaan tetap mereka seperti penunggang kuda, pembuatan parang dan menjadi pesawah serta penternak.Manakala, masyarakat Bajau Pantai Timur Sabah yang tinggal di daerah Semporna lebih dikenali sebagai “sea gypsies", Panglima Dilaut, Pelaut dan Pelayar Terunggul.”

Kaum Bajau Samah (Darat) kebanyakannya, mereka ini menetap di daerah Tuaran, Kota Belud dan Papar, manakala Orang Bajau Laut pula menetap di daerah Kota Marudu, Kudat, Pitas, Lahad Datu dan Semporna.

Bajau Samah yang berasal dari daerah Kota Belud dan Tuaran pula amat dikenali di seluruh dunia sebagai 'koboi Timur' disebabkan mereka ini lebih berkemahiran dan cekap menunggang kuda. Selain itu, mereka ini juga pakar dalam seni pembuatan pedang Samurai yang dipercayai diperturunkan oleh tentera Jepun suatu ketika dahulu kepada kaum Bajau Samah dan Iranun di Kota Belud. Parang Bajau dari Kota Belud juga amat tinggi mutunya dan senang diperolehi, kemahiran ini membuatkan parang Bajau ini menjadi tarikan dan cenderamata oleh para pelancong dari luar negara mahupun dalam negeri yang datang melawat ke daerah Kota Belud.

Bajau Samah Pantai Вarat dan Bajau Рantai Timur khususnya daerah Lahad Datu dan Semporna mempunyai perbezaannya yang ketara dari segi pertuturan, pakaian tradisional, pemakanan, adat resam dan budaya hidup. Masyarakat Bajau Samah Pantai Barat kebanyaknya terlibat mengusahakan pertanian sawah padi manakala masyarakat Bajau Semporna terkenal dengan kegiatan menangkap dan mengumpulkan hasil daripada laut.

No comments:

Life Much More Happy If We Do it with Right