Orang Sungai

Orang Sungai adalah salah satu suku kaum asli yang terdapat di negeri Sabah. Orang Sungai ini juga tergolong dalam kelompok suku kaum Kadazan-Dusun disebabkan mereka berkongsi adat resam dan bahasa yang hampir serupa. Kebanyakannya mereka menetap di daerah dan kawasan seperti Kinabatangan, Beluran,Kota Marudu, Sukau kinabatangan, Bukit Garam kinabatangan, Tongod, Pinangah, Telupid, Sapi-Nangoh, Pamol, Paitan, dan Pitas. Selain daripada kawasan itu, ada sebahagaian orang Sungai yang menetap daerah Ranau, Lahad Datu, dan Sandakan. Suku Orang Sungai juga mempunyai pecahan suku dan dialek bahasanya juga berbeza-beza mengikut daerah. Kebanyakannya, Orang Sungai menganuti agama Islam, terdapat juga sebahagiannya Orang Sungai ini beragama Kristian dan animisme (tiada agama), khususnya di kawasan seperti Tongod, Pinangah, Lahad Datu, dan Paitan.

Orang Sungai (dinamakan oleh penduduk yang tinggal berhampiran sungai Kinabatangan yang terdiri daripada kelompok Idahan, Minokok, Mangkaak, Makiang, Rumanau, Sinabu dan Pingas).

Orang Sungai merupakan Pribumi/asli Sabah yang paling ramai sekali yang terdapat di kawasan Pantai Timur Sabah. Orang Sungai kebanyakanya menetap di kawasan dan daerah sepertiSandakan, Beluran, Paitan, Kinabatangan (Bukit Garam, Sukau, Suan Lamba, Bilit, hingga ke Paris Satu), Kuamut, Segaliud, Ranau (Sugut), Labuk (Telupid), Segama & Sepagaya (Lahad Datu), Madai, Tongod dan juga terdapat di Pitas dan Beaufort (banyak di Kg. Bambangan) .

Tarian Orang Sungai seperti Titikas, Berunsai dan Tarian Gabang juga sering di persembahkan dikebanyakan majlis rasmi di negeri Sabah.

Ekonomi dan perkerjaan Orang Sungai pada masa dahulu ialah memungut hasil sarang burung, bercucuk tanam,mengambil hasil dari hutan dan juga sungai. Sehinggalah sekarang masih terdapat golongan mereka ini mewarisi perniagaan sarang burung di Gua Madai. Kebanyakannya Orang Sungai ini pada zaman moden ini mereka berkerja sebagai usahawan,petani moden,penjawat awan,dan sebagainya.

Kawasan Daerah Tongod pula Orang Sungai jenis Makiang, Sinabu, Milian, Saguon, Rumanau, Pinangah dan ada beberapa jenis sub-etnik lagi.

No comments:

Life Much More Happy If We Do it with Right