Wilayah Persekutuan Labuan



Wilayah Persekutuan Labuan adalah sebuah pulau yang berdekatan dengan Negeri Sabah, Jarak Pulau Labuan daripada Pantai Sabah ialah 10Km. Pusat Bandar bagi Wilayah ini ialah Bandar yang bernama Victoria city. Suku Kaum yang mendiami Wilayah ini ialah Kaum Kedayan dan Melayu Brunei.
br /> WebSite Wilayah Persekutuan Labuan dan tempat-tempat menarik ialah
1.https://www.pl.gov.my/pantai-pantai


Tempat Menarik Di Wilayah Persekutuan Labuan:

Muzium Chimney



Muzium Chimney adalah sebuah muzium di Kubong, Labuan, Malaysia. Muzium ini memperincikan sejarah Kubong apabila lombong arang batu berada di bawah pentadbiran British Chartered Chartered Company.
Kawasan di sekeliling muzium itu digunakan sebagai tapak perlombongan arang batu utama semasa pentadbiran British North Borneo dari 1847 hingga 1911. Semasa kerja penggalian arkeologi dilakukan pada tahun 1997, arkeolog menjumpai 12 lapisan bata di bawah cerobong. Pada tahun yang sama, kerja tanah dijalankan untuk menstabilkan dan menguatkan struktur cerobong dan juga pemulihan kepada struktur asalnya. Muzium ini dibuka secara rasminya pada tahun 2002. Muzium ini telah menerima International Green Apple Awards for Environmental Best Practice dan Sustainable Development 2013 awards untuk gaya seni bina sejarahnya.


Taman Burung Labuan



Taman Burung Labuan berhampiran dengan Chimney di Tanjung Kubong, Wilayah Persekutuan Labuan. Terdapat tiga sangkar burung besar berbumbung bulat dan dihiasi dengan tumbuhan yang menarik. Terdapat sangkar enggang yang besar di belakang 3 kubah ini. Taman Burung Labuan mempunyai pelbagai jenis burung di dalamnya termasuklah burung Tiong Mas, Love Bird, Burung Helang, Burung Hantu, Enggang, Burung Unta dan sebagainya.
Usaha untuk mengumpulkan 580 spesies burung Borneo yang berasingan habitatnya, dari pokok paya bakau sepinggir laut ke hutan di atas bukit. Banyak jenis burung yang menarik boleh dilihat tanpa sebarang peralatan di taman ini.

Muzium Marin Labuan



Muzium Marin Labuan adalah muzium marin yang pertama seumpamanya di Malaysia yang bertemakan hidupan laut. Tempat ini berfungsi sebagai tempat untuk memberikan pendidikan dan pengetahuan tentang hidupan laut yang terdapat di kawasan perairan Borneo dan Labuan yang mempunyai matlamat untuk memupuk kesedaran sifat bertanggungjawab dan cintakan warisan alam semulajadi di kalangan pengunjung Muzium Marin Labuan.
Ia telah dirasmikan oleh Y.A.B. Dato' Paduka Abdul Kadir bin Sheikh Fadzir pada tarikh bersejarah untuk Muzium Marin Labuan iaitu 26 Januari 2003.

Japanese Surrender Point



Pada tarikh 10 Jun 1945 tentera Australia mendarat di Pulau Labuan dan Brunei Bay. Objektifnya adalah untuk membersihkan Jepun dari rantau ini, menubuhkan dan mendirikan pangkalan tentera laut dan menguasai sumber minyak dan getah. 
Dalam serangan yang telah diselaraskan dengan baik, tentera Australia banyak mengalahkan tentera Jepun dan dalam masa seminggu, semua rintangan utama telah dihapuskan. Pada tarikah 10 September 1945,di Labuan, Borneo, Leftenan Jeneral Masao Baba dengan berpangkat sebagai Panglima Angkatan Tentera Jepun dan Panglima Tertinggi Angkatan Tentera Jepun di Borneo telah tiba di Labuan untuk menyerahkan pasukan-pasukan di bawah arahannya kepada Major General Wootten. 

Upacara penyerahan secara rasmi diadakan di Japanese Surrender Point pada Tarikh 10 September 1945 dan telah dihadiri oleh rombongan kumpulan Kapten C.W Pearce dan pemimpin Skuadron J.S. St. Heaps of Sydney yang mewakili R.A.A.F. Pesawat Jepun, Tachikawa K154C (HICKORY) yang membawa Leftenan Jeneral Masao Baba terbang ke Labuan untuk upacara penyerahan rasmi telah dipamerkan di Muzium RAAF, Australia.

Taman Damai Labuan


Taman Damai dibina sebagai tanda peringatan dan juga penolakan dari kengerian perang. Ia didominasikan oleh kawasan peringatan yang dikelilingi oleh taman-taman dan pavilion. Pada tarikh 9 September 1945, Jepun secara rasminya menyerahkan Labuan kepada Australia. 

Komander Tentera ke-37 Jepun, Leftenan Jeneral Masao Baba diterbangkan ke pantai Pantai Layang-Layangan dengan menggunakan kapal terbang jenis Tachikawa K154C (HICKORY). Di pondok kayu kecil di bawah pokok kelapa kira-kira 50 meter dari barat daya Japanese Surrender Point, majlis menandatangani penyerahan berlaku.

Beliau menyerahkan pedangnya secara rasmi kepada Major General George Wootten, pegawai komando Bahagian ke-9 Australia, disaksikan oleh Kapten Kumpulan C.W Pearce dan Pemimpin Skuadron J.S St Heaps dari Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) di Sydney, Australia. 

Taman Damai juga berdekatan dengan kem-kem yang telah ditubuhkan khas untuk perbicaraan ke atas pegawai dan anggota pasukan Jepun untuk kekejaman di kem-kem POW di Sabah dan Sarawak. Percubaan perang di Layang-Layangan adalah yang pertama di Asia Tenggara, yang dipimpin oleh Leftenan L.J. Morshead dari Commanding First Australian Corps. 

Selepas itu, Labuan telah menuntut semula nama sebelumnya ialah Pulau Maida, dan diletakkan di bawah Pentadbiran Ketenteraan British. Untuk menunjukkan bahawa mereka benar-benar menyesal atas masalah yang ditimbulkan oleh nenek moyang mereka, pihak Jepun memutuskan untuk membina Taman damai di sebelah Surrender Point.

Taman Damai di buat untuk memberi penghormatan kepada mereka yang telah mengorbankan nyawa mereka di Borneo semasa WWII. Ia juga merupakan persahabatan antara Malaysia dan Jepun, dan janji keamanan dan keharmonian bagi semua umat manusia bahawa kekejaman seperti perang tidak akan berlaku lagi di masa depan. 

Taman Damai dibiayai oleh Yayasan Industri Pembinaan Jepun, yang dipengerusikan oleh Ryoishi Sasagawa, serta oleh keluarga orang mati dan rakan-rakan di tangan dari beberapa firma perindustrian. Pada 14 April 1984, Mitsunori Ueki dari Memorial Persatuan Memorial Pasifik Selatan di Jepun menyerahkan Majlis Perbarisan Keamanan secara rasmi kepada Ketua Menteri Sabah, pada masa itu iaitu Datuk Harris Salleh. Sehingga pada hari ini, pembiayaan masih banyak datang dari Jepun untuk memastikan Taman Damai sentiasa dalam keadaan baik

Masjid Jamek An'Nur


Peringkat awalnya pembinaan masjid ini dijalankan oleh Kerajaan Negeri Sabah melalui Majlis Agama Islam Sabah (MUIS). Masjid ini dibina untuk menggantikan masjid lama yang berdekatan. Ia dibina pada tahun 1982 dan disiapkan pada tahun 1987. Masjid ini dibuka pada 1 Februari 1988 oleh Yang di-Pertuan Agong kelapan, Sultan Iskandar dari Johor sempena Hari Wilayah Persekutuan ke-14. 

Taman Botani Labuan


Pantai Batu Manikar

Pantai Layang-Layangan


Pantai Pancur Hitam
link page: http://www.holidaygogogo.com/pancur-hitam-beach-labuan/




Kompleks Sukan Laut Antarabangsa Labuan
link page: https://www.pl.gov.my/kompleks-sukan-laut-antarabangsa-labuan1


Dataran Labuan



Labuan Square atau Dataran Labuan terletak di tengah-tengah bandar Labuan. Tumpuan utamanya adalah kawasan terbuka, yang mana ia adalah tempat yang popular untuk beberapa acara dan persembahan utama di Pulau. Bendera Pulau Labuan dan tiga belas Negeri-negeri di Malaysia berada di kawasan ini. Pada hujung dataran ini ialah padang bola sepak dan pelbagai bidang. Di bahagian yang lain adalah replika 'Chimney', mercu tanda Labuan yang paling terkenal. Ia indah dengan landskap pelbagai pokok renek dan air pancut.

Muzium Labuan
link page:http://www.jmm.gov.my/ms/muzium/muzium-labuan


Kompleks Bebas Cukai



Pemandangan Matahari Terbenam
link page:https://www.pl.gov.my/pemandangan-matahari-terbenam1


Labuan War Memorial Cemetary


Tanah Perkuburan Perang Labuan (Tanah Perkuburan Perang Labuan) adalah tanah perkuburan Perang Dunia II di Labuan, Malaysia. Banyak kakitangan yang dikebumikan di tanah perkuburan ini, termasuk tentera India dan Australia, terbunuh semasa serangan Jepun terhadap Borneo atau kempen Borneo 1945. Yang lain adalah tawanan perang di rantau ini, termasuk beberapa orang yang tewas di Sandakan yang dikenali sebagai Kematian Marches/Sandakan Death Marches. Kuburan ini dibina oleh Komanwel Graves War Komanwel. Antara yang terkubur adalah Jack Mackey (1922-1945) dan Tom Derrick (1914-1945), masing-masing telah menerima Victoria Cross. 

No comments:

Life Much More Happy If We Do it with Right