Gunung Kinabalu, Sabah , Malaysia.







Gunung Kinabalu adalah sebuah gunung yang terletak di Bahagian Pantai Barat Sabah, Malaysia. Ia dilindungi sebagai Taman Kinabalu, Tapak Warisan Dunia. Kinabalu adalah puncak tertinggi di Banjaran Crocker Borneo dan merupakan gunung tertinggi di Kepulauan Borneo serta gunung tertinggi di Malaysia. Gunung Kinabalu juga merupakan gunung ke-20 yang paling terkenal di dunia dengan ketinggian topografi.




Pada tahun 1997, tinjauan semula menggunakan teknologi satelit menubuhkan ketinggian puncak (dikenali sebagai Low's Peak) pada ketinggian 4,095 meter (13,435 kaki) di atas paras laut, iaitu kira-kira 6 meter (20 kaki) kurang daripada yang difikirkan sebelum ini dan angka yang diterbitkan sebelum ini ialah 4,101 meter (13,455 kaki).




Gunung Kinabalu dan persekitarannya adalah antara tapak biologi yang paling penting di dunia, dengan sebanyak 5,000 dan 6,000 spesies tumbuhan, 326 spesies burung, dan lebih daripada 100 spesies mamalia yang dikenalpasti. Antara koleksi hidupan liar yang kaya ini adalah spesies terkenal seperti tumbuhan Rafflesia yang besar dan orang utan. Gunung Kinabalu telah diberikan status Warisan Dunia UNESCO.




Low's Peak boleh dipanjat oleh seseorang dalam keadaan fizikal yang baik dan tidak memerlukan keperluan untuk peralatan mendaki gunung pada masa di laluan utama, tetapi pendaki mesti diiringi oleh pemandu trek(guide) pada setiap masa disebabkan oleh peraturan taman negara dan kemungkinan pendaki mengalami penyakit ketinggian.

No comments:

Life Much More Happy If We Do it with Right